KANCELARIA NOTARIALNA
MARTA TOMICKA

Notariusz w zakresie swoich uprawnień działa jako osoba zaufania publicznego, korzystając z ochrony przysługującej funkcjonariuszom publicznym. Czynności notarialne, dokonane przez notariusza zgodnie z prawem, mają charakter dokumentu urzędowego. Przy dokonywaniu czynności notarialnych notariusz jest obowiązany czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i słusznych interesów stron oraz innych osób, dla których czynność ta może powodować skutki prawne. Notariusze wykonują pełen zakres czynności notarialnych, określonych ustawą Prawo o notariacie i innymi obowiązującymi przepisami prawnymi.

Czynności notarialne dokonywane są przez notariuszy w siedzibie Kancelarii. Możliwe jest również dokonywanie czynności notarialnych poza siedzibą Kancelarii, jeżeli przemawia za tym charakter czynności (np. protokół zgromadzenia wspólników spółki) lub szczególne okoliczności (np. stan zdrowia osoby pragnącej dokonać czynności notarialnej).

Czynności notarialnych dokonuje się w języku polskim. Istnieje również możliwość dokonania czynności w języku obcym, przy udziale tłumacza przysięgłego danego języka.

ZAKRES DOKONYWANYCH CZYNNOŚCI NOTARIALNYCH OBEJMUJE:

1. sporządzanie aktów notarialnych (jeżeli wymaga tego przepis prawa lub taka jest wola stron), w tym m.in.:
  • - umowy sprzedaży,
  • - umowy przedwstępne,
  • - umowy przeniesienia własności nieruchomości
  • - umowy warunkowe,
  • - umowy darowizny,
  • - umowy zniesienia współwłasności,
  • - umowy zamiany,
  • - umowy ustanowienia odrębnej własności lokali w trybie ustawy o własności lokali oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
  • - umowy deweloperskie,
  • - umowy spółek,
  • - umowy dożywocia,
  • - umowy majątkowe małżeńskie,
  • - akty ustanowienia służebności osobistych, gruntowych oraz przesyłu,
  • - umowy o podział spadku,
  • - umowy o podział majątku wspólnego,
  • - inne umowy przenoszące własność nieruchomości i innych praw majątkowych,
  • - umowy najmu,
  • - ugody,
2. sporządzanie aktów założycielskich fundacji, stowarzyszeń, spółdzielni i innych osób prawnych,
3. sporządzanie protokołów zgromadzeń wspólników, akcjonariuszy, członków spółdzielni, innych osób prawnych, wspólnot mieszkaniowych oraz innych protokołów,
4. sporządzanie testamentów,
5. sporządzanie aktów poświadczenia dziedziczenia,
6. sporządzanie aktów poddania się rygorowi egzekucji,
7. sporządzanie pełnomocnictw,
8. sporządzanie poświadczeń:
  • - własnoręczności podpisów,
  • - dokumentów (kopii wierzytelnej),
  • - daty okazania dokumentu,
  • - pozostawania przy życiu lub pozostawania osoby w określonym miejscu,
9. doręczanie oświadczeń,
10. sporządzanie protestów weksli i czeków,
11. przyjmowanie na przechowanie dokumentów, pieniędzy i papierów wartościowych,
12. sporządzanie wypisów, odpisów i wyciągów dokumentów,
13. sporządzanie, na żądanie stron, projektów aktów, oświadczeń i innych dokumentów,
14. sporządzanie innych czynności wynikających z odrębnych przepisów.

PRZYKŁADOWE DOKUMENTY NIEZBĘDNE DO PODPISANIA AKTU NOTARIALNEGO:

  • • aktualny odpis zwykły księgi wieczystej lub nr księgi wieczystej,
  • • podstawa nabycia, np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, prawomocne orzeczenie sądu,
  • • dane osobowe kupujących i sprzedających, darczyńców i obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • • w przypadku darowizny – odpisy skrócone dokumentów stanu cywilnego, potwierdzające stopień pokrewieństwa pomiędzy darczyńcą a obdarowanym – tj. akty urodzenia lub akty małżeństwa (w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego),
  • • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, wymagana (przepisami prawa/statutu/umowy spółki) zgoda organu danej osoby prawnej na dokonanie czynności prawnej,
  • • wartość rynkowa działki (cena sprzedaży),
  • • sposób i terminy płatności, nr konta bankowego,
  • • warunki i data wydania działki,
  • • wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o przeznaczeniu gruntu lub zaświadczenie o jego braku lub też decyzja o warunkach zabudowy,
  • • wypis z rejestru gruntów (wraz z wyrysem z mapy ewidencyjnej, gdy będzie odłączana działka do nowej księgi wieczystej),
  • • ostateczna decyzja zatwierdzająca podział nieruchomości, gdy następuje podział,
  • • mapa sytuacyjna do celów prawnych.
Dodatkowo (nieobowiązkowo):
  • • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach i podatkach związanych z nieruchomością,
  • • zaświadczenie o ilości/braku osób zameldowanych (w przypadku nieruchomości zabudowanej).
  • • aktualny odpis zwykły księgi wieczystej lub nr księgi wieczystej,
  • • podstawa nabycia, np. wypis aktu notarialnego, prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, prawomocne orzeczenie sądu,
  • • dane osobowe kupujących i sprzedających, darczyńców i obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • • w przypadku darowizny – odpisy skrócone dokumentów stanu cywilnego, potwierdzające stopień pokrewieństwa pomiędzy darczyńcą a obdarowanym – tj. akty urodzenia lub akty małżeństwa (w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego),
  • • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, wymagana (przepisami prawa/statutu/umowy spółki) zgoda organu danej osoby prawnej na dokonanie czynności prawnej,
  • • wartość rynkowa lokalu (cena sprzedaży),
  • • sposób i terminy płatności, nr konta bankowego,
  • • warunki i data wydania lokalu.
Dodatkowo (nieobowiązkowo):
  • • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach i podatkach związanych z lokalem,
  • • zaświadczenie o ilości/braku osób zameldowanych w lokalu.
  • • zaświadczenie ze spółdzielni o przysługującym prawie do lokalu,
  • • podstawa nabycia, np. wypis aktu notarialnego, umowa o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, przydział lub inny dokument prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, akt poświadczenia dziedziczenia, prawomocne orzeczenie sądu,
  • • odpis zwykły księgi wieczystej, jeżeli została założona dla spółdzielczego prawa,
  • • dane osobowe kupujących i sprzedających, darczyńców i obdarowanych (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • • w przypadku darowizny – odpisy skrócone dokumentów stanu cywilnego, potwierdzające stopień pokrewieństwa pomiędzy darczyńcą a obdarowanym – tj. akty urodzenia lub akty małżeństwa (w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego),
  • • dodatkowo, w przypadku firm – aktualny odpis z KRS lub Wpis do ewidencji działalności gospodarczej, REGON, NIP, wymagana (przepisami prawa/statutu/umowy spółki) zgoda organu danej osoby prawnej na dokonanie czynności prawnej,
  • • wartość rynkowa lokalu (cena sprzedaży),
  • • sposób i terminy płatności, nr konta bankowego,
  • • warunki i data wydania lokalu.
Dodatkowo (nieobowiązkowo):
  • • zaświadczenie o braku zaległości w opłatach i podatkach związanych z lokalem,
  • • zaświadczenie o ilości/braku osób zameldowanych w lokalu.
  • • dane osobowe sporządzającego testament (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, adres zameldowania, data urodzenia),
  • • dane osoby powoływanej do spadku (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zameldowania, data urodzenia).
  • • dane osobowe mocodawcy (imiona, nazwisko, imiona rodziców, stan cywilny, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania),
  • • dane osobowe pełnomocnika (imiona, nazwisko, imiona rodziców, PESEL, adres zameldowania),
  • • zakres pełnomocnictwa (tj. do czego Pełnomocnik ma zostać upoważniony - w jakich sprawach będzie mógł reprezentować Mocodawcę)
  • • jeżeli pełnomocnictwo obejmuje swoim zakresem czynności związane z konkretną nieruchomością, wówczas opis tej nieruchomości (najlepiej numer księgi wieczystej).
  • • odpis skrócony aktu zgonu spadkodawcy,
  • • testament spadkodawcy, jeżeli został sporządzony,
  • • odpisy skrócone aktów stanu cywilnego spadkobierców: akty urodzenia lub akty małżeństwa (w przypadku zmiany nazwiska po zawarciu związku małżeńskiego),
  • • Zaświadczenie o numerze PESEL zmarłego (wydawane przez Urząd Miasta, bądź Gminy - Wydział Meldunkowy ostatniego miejsca zameldowania osoby zmarłej),
  • • dane dotyczące nieruchomości wchodzących w skład spadku (numery ksiąg wieczystych).
  • • odpis skrócony aktu małżeństwa,
  • • dane osobowe małżonków (imiona, nazwisko, imiona rodziców, nr dowodu osobistego lub paszportu, PESEL, NIP, adres zameldowania).
W przypadku, gdy zbywca nieruchomości (np. sprzedawca, darczyńca) nabył przedmiot umowy w drodze dziedziczenia, zapisu, polecenia testamentowego, darowizny, polecenia darczyńcy, zasiedzenia, nieodpłatnego zniesienia współwłasności, zachowku, bądź nieodpłatnej: renty, użytkowania oraz służebności dokonanych po 1 stycznia 2007 roku, wówczas niezbędne jest przedstawienie Zaświadczenia wydanego przez Naczelnika urzędu skarbowego (właściwego ze względu na miejsce położenia nieruchomości) potwierdzającego, że nabycie zwolnione było od podatku od spadków i darowizn albo, że należny podatek został zapłacony w całości albo, że zobowiązanie podatkowe wygasło wskutek przedawnienia (art. 19 ust. 6 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn); przy czym zaświadczenie z urzędu skarbowego w przedmiocie nabycia nieruchomości w drodze dziedziczenia wymagane jest zawsze (tj. niezależnie od daty nabycia nieruchomości).

W przypadku, gdy strona umowy pozostaje w związku małżeńskim, w którym obowiązuje umowny ustrój majątkowy (na podstawie zawartej przez małżonków umowy w formie aktu notarialnego) wymagany będzie wypis aktu notarialnego dokumentującego umowę majątkową małżeńską.

W przypadku, gdy zbywana nieruchomość jest obciążona hipoteką niezbędnym dokumentem jest oświadczenie wierzyciela hipotecznego (podmiotu, na rzecz którego ustanowiona jest hipoteka), o aktualnej wysokości zadłużenia oraz terminie i warunkach zwolnienia zabezpieczenia hipotecznego w przypadku pełnej spłaty wierzytelności lub oświadczenie wierzyciela hipotecznego zawierające zgodę na wykreślenie hipoteki.

Warto pamiętać o tym, że każdy przypadek jest inny, w związku z czym w celu sporządzenia danego aktu notarialnego może zaistnieć konieczność przedstawienia innych niż w/w dokumentów. Pełną informację na temat wymaganych w konkretnej sprawie dokumentów można uzyskać poprzez kontakt z Kancelarią.